voordelen emailmarketing

7 directe voordelen van e-mail marketing

E-mail marketing bestaat al lang en zal nog lang blijven bestaan. Simpelweg omdat het goed werkt en veel voordelen heeft. Ter duiding heb ik  7 directe voordelen voor je opgesomd.

1. Het kost niets (of weinig)

Enkel wat tijd en inspanning is nodig om een e-mail campagne te lanceren. Zelfs met een e-mailmarketingprogramma is de kost nog verwaarloosbaar in vergelijking met wat je zou betalen voor design en distributie bij een traditionele campagne via de gewone post.

2. Het is gemakkelijk

Iedereen kan tegenwoordig een e-mail sturen.  Zelfs als je voor een wat meer geavanceerde layout of design wilt gaan, zijn er tal van programma’s beschikbaar om dit zeer eenvoudig te bewerkstelligen.

3. Het is zeer doelgericht

De mensen die je aanschrijft al klant of hebben ze zich ingeschreven voor je nieuwsbrief. Zij hebben dus al interesse getoond in uw zaak of product.

Je kunt ook gemakkelijk klanten opdelen in groepen gebaseerd op leeftijd, geslacht, woonplaatse of eender wat je maar wilt. Deze groepen kunnen dan op een specifieke wijze aangeschreven worden of je kan er gerichte acties voor communiceren.

4. Het is niet storend

Dit sluit aan op het vorige genoemde voordeel. De afzenders zijn al klant of hebben zich ingeschreven. Ook als ze toch geen interesse meer zouden hebben om uw e-mails te ontvangen, kunnen ze gemakkelijk uitschrijven en ze zijn er vanaf.

5. E-mail is interactief

In tegenstelling tot de traditionele post, heeft e-mail het grote voordeel van interactiviteit. Enerzijds kunnen klanten reageren. Anderzijds kan je bijvoorbeeld een video in de e-mail plaatsen, een poll organiseren, of de lezer laten doorklikken naar je website voor meer informatie.

6. Je kunt resultaat meten

Bij een traditionele campagne via post stuur je alles uit en dan is het zowat hopen op het beste. Wordt het gelezen? Wat vonden ze ervan? Je hebt er het raden naar.

E-mailprogramma’s hebben meestal allerlei traceeropties. Zo krijg je bijvoorbeeld statistieken over hoe vaak je e-mails geopend worden, hoe vaak mensen doorklikken naar je website en andere statistieken die je kunnen helpen om je communicatie te testen, te analyseren en te verbeteren naar de toekomst toe.

7. E-mail is milieuvriendelijk

Spreekt voor zich. Er hoeven geen bomen omgekapt te worden om email te versturen.

 

Aan de slag?

Alles wat je nodig hebt is je e-mail en de e-mailadressen van je klanten (of geïnteresseerden). Als je iets grootschaliger of geavanceerder te werk wilt gaan kan je eens experimenteren met een e-mailprogramma.

Wil je graag aan de slag met e-mail marketing maar weet je niet goed hoe te beginnen. Of wil je er meer uithalen dan je nu al doet. Neem gerust contact op om erover te spreken. Ik help je graag verder.