Lokale handelszaken of ondernemingen kunnen tegenwoordig via het internet zeer efficiënt potentiële klanten bereiken of op zijn minst zorgen dat ze snel en gemakkelijk gevonden worden door deze klanten.
Scoren op het vlak van lokale marketing is direct voordeel halen op rechtstreekse concurrenten in je regio of sector. Met deze 5 lokale marketing tips voor zelfstandige ondernemers kun je direct aan de slag.
-
Optimaliseer je Google+ Business pagina
Heb je je zaak al aangemeld bij Google? Indien niet, dan is dit het eerst wat je nu moet doen. Als je zaak niet is geregistreerd bij Google kom je niet voor in de lokale resultaten of Google Maps.
Bij lokale zoekopdrachten toont Google bovenaan de resultaten van geregistreerde handelszaken. Zie voorbeeld hieronder voor de zoekopdracht: slager Lanaken.
Als je hier niet bij staat is de kans groot dat je potentiele klanten misloopt die nu bij de concurrentie verder zoeken naar wat ze nodig hebben.
-
Optimaliseer je website voor lokale zoekopdrachten
Voor meer specifieke of net meer omslachtige zoekopdrachten zal Google niet de geregistreerde handelszaken tonen. Bijvoorbeeld: laptop kopen lanaken, dameskapsalon Lanaken, ….
Door je website hiervoor te optimaliseren kan je goed scoren in dit soort zoekopdrachten. Er zijn meerdere methodes om dit te bewerkstelligen maar je komt al ver door je ligging of doelregio regelmatig te vermelden op de website, in blogposts, footers of in je beschrijving.
-
Zorg dat je voorkomt in (lokale) databanken
Er zijn allerlei databanken en gidsen die handelszaken oplijsten, soms met openingsuren en allerlei extra informatie. Om te verduidelijken neem ik nog eens het voorbeeld van hierboven als zoekopdracht: dameskapsalon Lanaken
In de getoonde resultaten zie je een aantal van dit soort websites:
- Gouden gids
- Bedrijvenpagina
- Handelsgids
Door ervoor te zorgen dat je bij deze websites geregistreerd staat (dit is vaak gratis) met de juiste gegevens verhoog je je kansen om als eerste gevonden te worden.
-
Zorg dat je aanwezigheid bent in sociale media
Sociale media zijn een zegen voor de kleine zelfstandigen en ondernemingen. Via sociale media kan iedereen tegenwoordig eenvoudig en goedkoop zijn doelpubliek bereiken en ermee communiceren.
Promoot je zaak aan de hand van foto’s, video’s, teksten, quotes, wedstrijden, anekdotes, getuigenissen, …. enzovoorts. Post vooral inhoud van waarde, waar je volgers daadwerkelijk iets aan hebben.
Door lokaal sterk aanwezig te zijn op sociale media en je vakkennis te tonen kan je ervoor zorgen dat men je ziet als de plaatselijke autoriteit en go-to-persoon in je regio. Je zult de eerste zijn waar aan gedacht wordt als men iets gerelateerd nodig heeft.
-
Vraag reviews aan je klanten
Denk eens terug aan de laatste keer dan je iets online hebt gekocht of dat je een hotel hebt geboekt? Heb je de reviews eerst gelezen? Natuurlijk, dat doet iedereen. Vandaar ook dat je ze overal ziet staan tegenwoordig.
Met reviews kan je uitpakken en potentiële klanten die nog twijfelen overtuigen. Een verhaal of getuigenis van een echt persoon is veel overtuigender dan eender welke verkooppraatjes die de handelaar zelf op zijn website plaatst.
Je kunt klanten vragen voor reviews op Facebook, op Google, of je kunt hen vragen om je te bezorgen en deze dan zelf op je website plaatsen.
Ik scoor lokaal niet goed? Wat nu?
Deze 5 lokale marketing tips helpen je al goed op weg om te scoren in je regio. Neem ze ter harte en ga ermee aan de slag. Je zult zien dat ze resultaat opleveren.
Heb je hiervoor toch nog hulp nodig of wil je graag je lokale aanwezigheid nog vergroten? Contacteer mij geheel vrijblijvend en we bekijken eventuele oplossingen en mogelijkheden.