Facebook heeft aangekondigd dat in de loop van dit jaar de tijdlijn zal veranderen. We krijgen meer te zien van vrienden en familie, minder van media en bedrijven. Dit om het engagement van de gebruikers te verhogen.
Wat betekent dit nu voor bedrijven met een Pagina?
Het zal voor kleine zelfstandigen moeilijker worden om via hun Facebookpagina mensen te bereiken.
Dit lijkt een volgende stap in de lange termijn strategie van Facebook om bedrijven te pushen richting betaald adverteren.
In een oude blogpost waarschuwde ik al voor het feit dat een Facebookpagina geleende grond is en dat Edgerank al de zichtbaarheid van je pagina aantastte.
Als je niet wilt toegeven aan betaald adverteren zal je moeten:
Slimmer posten, nog meer op engagement spelen, Facebookgroepen gebruiken, persoonlijk profiel inzetten??, ….
De tijd zal uitwijzen wat en hoe het speelveld precies zal veranderen. Ik zal hier zeker nog op terugkomen in toekomstige posts.
Maar mijn advies op dit moment is vooral:
Meer energie in andere kanalen steken. Nieuwsbrieven, Youtube, Instagram, LinkedIn, …
Aandacht besteden aan je eigen website en hoe die scoort in Google. Daar valt nog altijd veel voordeel te halen op concurrenten.
Tot slot
Het internet is een constant veranderend medium zonder zekerheden. Blijf je marketinginspanningen mee aanpassen en reken nooit te veel op 1 kanaal.