Mobiele apparaten en de bijhorende digitale assistenten zoals Siri, Alexa of Google Assistant veranderen stilaan de manier waarop we informatie opzoeken op het internet.
Als je kinderen hebt, dan heb je het misschien al opgemerkt. Ze gebruiken spraakcommando’s om hun tablets en telefoons te besturen. Zoekopdrachten gebeuren ook al met stem. Volgens Google zijn 1 op de 5 zoekopdrachten gedaan met een mobiel toestel nu al via stem. En dit zal enkel nog maar toenemen.
Wat kan je nu al doen als kleine zelfstandige om je website te optimaliseren?
Optimaliseer voor lange zoekopdrachten in spreektaal.
Waar mensen eerder korte zinnen typen in Google, zullen ze nu volledige vragen stellen. De vragen zullen specifieker worden en met gewone spreektaal gesteld worden. Om te verduidelijken een voorbeeld.
“beste smartphone 2018” zou kunnen veranderen in “welke zijn de beste gsm’s die pas uit zijn”
Probeer in de Featured Snippets te geraken.
Featured Snippets zijn de uitgelichte zoekresultaten bovenaan in Google die vragen rechtstreeks beantwoorden. Hier een voorbeeld.
Aangezien dit een eerste resultaat is in Google zal dit ook voorgelezen worden in het geval van een Voice Search.
De manier om in deze snippets te scoren is door vragen met grote diepgang te beantwoorden. Eerst formuleer je een antwoord in de eerste alinea dat de specifieke zoekwoorden bevat, dan ga je meer in detail met een lange tekst.
Een manier om hieraan te voldoen is bijvoorbeeld via een uitgebreide FAQ sectie op je website.
Maak en update je Google My Business account
Als je dit nog niet gedaan hebt, dan loop je al nu al ver achter op lokaal vlak, en dan adviseer ik je om te stoppen met lezen en nu onmiddellijk je account aan te maken.
Door je account te maken en up-to-date te houden kan Google rechtstreeks vragen over jouw zaak beantwoorden (bijvoorbeeld telefoonnummers of openingsuren).
Ook heb je meer kans om in de zoekresultaten te komen bij zoekopdrachten gerelateerd aan jouw vakgebied.
Focus op lokale zoektermen.
60% van de mobiele zoekopdrachten zijn lokale zoekopdrachten.
Mensen zijn onderweg en hebben iets nodig op de locatie waar ze zich bevinden. Ze zoeken bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde pizzeria. Of mensen zoeken een bepaalde dienst in eigen dorp of stad.
Door je website te optimaliseren voor je locatie en ook weer door je Google My Business account verhoog je de kans om hoog te scoren.
Tot slot
De technologie staat niet stil. En met elke verandering komen er nieuwe kansen om je concurrenten te verslaan. Het is altijd kwestie van op tijd op de kar te springen. U bent bij deze gewaarschuwd.