Als je niet bekend ben met de term SEO, is deze post voor jou. Maar ook als je wel al weet wat het is, kan het geen kwaad om dit eens even te lezen.
Om te beginnen:
SEO staat voor Search Engine Optimization oftwel zoekmachine-optimalisatie.
Wat is SEO / Zoekmachine-optimalisatie?
De inspanningen die je doet om meer bezoekers naar je zaak of website te trekken via organische (niet-betaalde) zoekresultaten.
Nog simpeler gesteld. Zo hoog mogelijk te scoren in google.
Kort over de zoekmachines
Iedereen kent Google, maar er zijn ook anderen. Bing, Yahoo, DuckDuckGo, ….
Deze zoekmachines indexeren het internet en catalogiseren websites op basis van de inhoud.
Op basis daarvan, zal de zoekmachine bij zoekopdrachten proberen om de meeste relevante websites te tonen aan de zoeker.
Naast de organische resultaten worden er tegenwoordig ook een aantal betaalde resultaten getoond (de gemarkeerde advertenties)
Met SEO tracht je zo hoog mogelijk te scoren in de organische resultaten.
Wat kan je doen?
Dit is geen diepgaande technische post. Daarom een aantal korte vuistregels.
Maak duidelijk waar je website en de artikels, pagina’s en posts over gaan. Gebruik de belangrijkste sleutelwoorden en mogelijke synoniemen in je titels en teksten.
Schrijf inhoud die waardevol is voor je lezers. Probeer het finale antwoord voor een vraag te formuleren. De complete gids over een onderwerp. Of de oplossing voor een mogelijk probleem.
Zoekers moeten bij jou vinden wat ze aan het zoeken zijn.
Goede content genereert links naar je website, mogelijk van andere websites of deelacties op sociale media. Dit zijn positieve signalen voor de zoekmachines die je pagina’s opwaarderen.
Intern linken naar andere pagina’s en zelf delen op sociale media is dus ook al een goede start.
Waarom?
Als je ooit zelf een product of dienst hebt opgezocht weet je waarom.
Je zoektocht begint 9 op 10 in Google en je zal waarschijnlijk niet veel verder zoeken dan de eerste pagina in Google.
Daar wil jij dus ook met je website staan bij relevante zoekopdrachten.
In tegenstelling tot andere kanalen, zoals sociale media, advertenties of e-mail kunnen goed scorende webpagina’s zeer lange tijd en consistent bezoekers naar je website brengen.
Als je dan ook nog een aantrekkelijke website hebt met goede content en een overtuigende call-to-action, …. dan creëer je een constante stroom van nieuwe klanten.
Schiet in actie
Als je zelf inhoud op je website plaatst kan je deze vuistregels al in acht nemen en je eventueel verder verdiepen in SEO. Dit is de goedkope maar tijdrovende manier.
Als je een webmaster of marketing service in dienst hebt,vraag hen dan naar SEO. Ze kennen er veel meer van dan hier kort besproken. Het gaat namelijk erg ver. Dat is dan de snelle maar wel duurdere oplossing.
Maar als je niets doet, dan laat je mogelijk heel wat potentieel schieten. Je concurrenten zullen je bedanken.