E-mailmarketing is en blijft een van de betere digitale marketing technieken.
Het is DE manier om nieuwe producten, diensten of promoties te communiceren naar mensen die al eens interesse hebben getoond in je zaak.
En het gaat verder dan enkel bestaande klanten.
Je kunt een hele mailinglijst uitbouwen met zowel bestaande klanten als potentiele klanten en geïnteresseerden. .
Hier zijn een 10-tal tips om je mailinglijst uit te bouwen.
1. Verzamel e-mailadressen van bestaande klanten.
Dit is natuurlijk de eerste stap. Verzamel de e-mailadressen van je bestaande klanten en je contacten.
Als je je klanten in het verleden er nooit om gevraagd hebt, begin dan nu.
Als je dit niet zomaar wilt vragen kan het bijvoorbeeld in de vorm van een klantenkaart aanmaken.
2. Plaats een (pop-up)inschrijfformulier op je website
Mensen die jouw website bezoeken hebben interesse in jouw zaak en willen misschien ook op de hoogte blijven van nieuwe dingen.
Geef hen de mogelijkheid om zich in te schrijven voor jouw mails.
3. Benadruk de waarde van je e-mails
Geef aan waarom mensen zich zouden moeten inschrijven.
Wat zit er in voor hen?… Wat zal je hen sturen?… En hoe vaak?
Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten en zijn ze sneller geneigd zich in te schrijven.
4. Vraag zo weinig mogelijk gegevens voor inschrijving
Om de drempel zo laag mogelijk te houden vraag je best enkel een e-mailadres of eventueel ook nog de naam.
Teveel gegevens vragen zoals adres, telefoon, enzovoorts is voor mensen vaak drempelverhogend en er zullen er veel afhaken.
5. Geef iets gratis in ruil voor inschrijving
Een lijst met handige tips, een gratis consultatie, een e-book, een cursus, ….
Iets wat van waarde kan zijn voor potentiele klanten en waarvoor ze bereid zijn om hun e-mailadres in ruil te geven.
6. Doe een promotie enkel voor leden van je lijst.
Op die manier beloon je inschrijvers en geef je hen een reden om je mails te blijven checken.
Het kan ook net anderen overtuigen om zich in te schrijven.
7. Organiseer een wedstrijd (met inschrijving)
Geef mensen de kans om iets te winnen in een wedstrijd en laat hen registreren om te kunnen deelnemen.
8. Vraag, vraag, vraag, ….
Niet overdrijven natuurlijk, maar stel regelmatig gewoon eens de vraag. Zowel op je website als op andere kanalen.
Cases studies hebben uitgewezen regelmatig vragen ook daadwerkelijk tot meer inschrijvingen leidt.
En bij deze voeg ik de daad bij het woord.
Ik stuur geregeld é-mails met digitale marketing tips en advies om je zaak online uit te bouwen.
Niet enkel hetgeen dat je op deze website ziet.
Wil je deze mails ook ontvangen? Schrijf je hieronder in.